top of page
Search
  • Vedenneito

Pelaajaesittely: Irina Viippola


Nimi: Irina Viippola


Ikä: 47


Pelipaikat: Olen pelannut vuosien varrella kaikkia pelipaikkoja, nykyisin eniten hyökkääjää.


Pelivuodet: 24


Pelivuodet maajoukkueessa: 22


Seura: Suomen ainoa ja paras naisten uppopalloseura Najadit! Sekä PSK Kupla, jossa aikoinaan uppopallon aloitin.


Arvokisaedustukset:

Aloitin maajoukkueurani PM-kisoissa 1999, mutta en päässyt sillä kertaa lainkaan altaaseen. Siitä lähtien olen ollut mukana kaikissa arvokisoissa joihin Suomen maajoukkue on osallistunut, pois lukien PM-kisat 2010 kun olin raskaana ja MM-kisoissa 2007 olin mukana valmentajana kun esikoiseni oli 2kk vanha.


Jokin uppopallomuisto:

Kun aloitin uppopallon, naisia pidettiin toisarvoisina lajin harrastajina. Moni pelaaja ei pitänyt naisten uppopalloa uppopallona lainkaan. Koin sen vahvasti epätasa-arvoisena ja olen pyrkinyt omalla toiminnallani ja esimerkilläni muuttamaan tilannetta. Muistan yhden treenikerran jostain uppopallourani alkutaipaleelta, kun kokenut miespelaaja neuvoi minua pysymään hyökkäyspäässä noin 3 metrin päässä vastustajan korilta. Sillä tavallahan niitä koreja opitaan tekemään ja pelejä voitetaan, eikö?!


Olen iloinen, että nykyään naisurheiluun ylipäätään suhtaudutaan aivan eri tavalla kuin vielä 90-luvulla.


Vahvuuteni pelatessa:

Olen sinnikäs ja yllättävän vahva kokooni nähden. Palloa karvatessa tai suojatessa olen kuin terrieri, joka ei päästä irti sitten millään.


Parasta uppopallossa:

Uppopallo on haastava ja yllätyksellinen peli. Pidän sen vauhdikkuudesta ja rakastan vedessä liikkumista. Pahinta on se, että tulee kylmä. Kuten kaikki pelikaverini tietävät, palelen erittäin helposti. Vinkki muille palelijoille: jos käy kylmäaltaassa ennen treenejä, ei treenialtaan vesi tunnu ollenkaan niin kylmältä. (Ainakaan ekaan varttiin...)


Miksi/miten aloitit uppopallon:

Ystäväni Pekka Tapaninen jaksoi houkutella minua ainakin vuoden verran kokeilemaan uppopalloa ennen kuin suostuin. Pekka asui lähellä ja pääsin hänen kyydillään Tapiolaan treeneihin, uskon että se edesauttoi ettei kokeilu jäänyt vain muutamaan kertaan. Olin aiemmin harrastanut uimahyppyjä ja juurikin Tapiolan uimahallissa, tuntui kuin olisin palannut kotiin monen vuoden jälkeen. Ja se kloorin tuoksu, niin tuttu ja turvallinen!


Vaikeinta uppopallossa:

Tehdä kori vahvempaa vastustajaa vastaan.


Mitä teen uppopallon lisäksi:

Olen ammatiltani muotoilija. Perheessäni on puoliso ja kaksi lasta. Harrastan liikuntaa monissa eri muodoissa, enkä pelkää kokeilla uutta. Korona-aikana säännöllinen harrastaminen on vähän muuttunut, sähly ja uppopallo kun ovat jääneet pois. Olen pyöräillyt, lenkkeillyt, hiihtänyt, joogannut ja tehnyt pilatesta. Lisäksi Sedan vetämät etäjumpat ovat olleet erityisen hyviä, yksin en tekisi yhtään askelkyykkyä tai x-hyppyä, vihaan niitä.



354 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2 Post
bottom of page